söndag 1 december 2013

Örtgravad sill med pepparrot


Trevlig 1:a advent på er! Hoppas ni inte har blåst bort idag! Kämpar med julkänslan, den vill inte riktigt infinna sig, är det snön som saknas? Igår bakade vi pepparkakor och tog fram alla julstjärnor och idag har vi varit hemma hos goda vänner på adventsfika. Och häromdagen lade jag in sill, gjorde efter ett recept som jag hittade i senaste numret av Coops medlemstidning Mer Smak. Älskar inlagd sill, men kan ibland tycka att det smakar för sött, så jag blev glad när jag hittade ett recept utan socker. Sillen blev jättegod, perfekt med lite sting från pepparroten.

Örtgravad sill med pepparrot 6 bufféportioner
  • 450 gram sill- eller strömmingsfiléer
  • 5 dl vatten
  • 1 dl ättiksprit (12%)
  • 1 msk salt

  • 1 kruka basilika
  • 1 kruka dill
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1½ dl gräddfil
  • 1½ tsk grov skånsk senap
  • 1 msk finriven pepparrot
  • 3 msk majonnäs, gärna hemgjord
  • 1/4tsk nymald svartpeppar
Dra loss filéerna från skinnet. Börja från insidan vid den bredaste änden och dra rakt ner. Blanda vatten, ättika och salt i en bunke (ej rostfri). Låt fisken marinera i vätskan ca 12 timmar i kylen. Ta sen upp fisken och låt rinna av på hushållspapper. Mixa örter och vitlök med hälften av gräddfilen. Vänd ihop med senap, pepparrot, majonnäs och resten av gräddfilen. Smaka av med svartpeppar. Lägg i filéerna att marinera minst 3 timmar, gärna över natten.
 

Den senaste tiden har varit lite tuff, svimmat, varit yr och mått allmänt dåligt. Förra helgen blev jag inlagd på sjukhus, det visade sig att jag har väldigt lågt blodtryck. Något som höjer blodtrycket är vatten och att motionera och det har det varit dåligt med sen jag började på mitt nya jobb. Så nu dricker jag vatten och planerar att komma igång med träningen. I fredags var det första dagen som jag mådde riktigt bra. På ett läkarbesök veckan innan fick jag ett tråkigt besked, har ett medfött hjärtfel som nån gång kommer att behövas opereras och nu har det blivit sämre. Så nu är det promenader och på sin höjd lätta joggingpass som gäller när det kommer till träning. Något som inte riktigt att landat ännu, har inte tagit in det, vad är träning om man inte kan ta ut sig helt?! Just nu finns inte tiden och orken till träning, men jag ska byta gym efter nyår så jag hoppas att det ska ge mig en boost, gymträning borde funka bra i alla fall.
När man mår dåligt så inser man hur tacksam man ska vara när man mår bra, det var många tankar som snurrade när jag låg på sjukhus och jag är evigt tacksam över att det inte var något allvarligt. Dessutom är jag väldigt tacksam över alla fina vänner och familj jag har, betyder mycket med sån omtanke när man känner sig krasslig.
Ha det fint och ta hand om varandra! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Vad gott med sill! Det här receptet spar jag.

    SvaraRadera
  2. Äntligen ett recept utan socker :-) blir nog att testa i helgen!

    SvaraRadera
  3. Detta recept verkade gott men visst birde det vara lätt att göra andra krämiga anrättningar också. Bara man gör samma inläggning från start. Ska nog försöka testa det... Letardessuyom upp coop tidning så kanske man får fler tips.

    SvaraRadera